Udsigten til at få kortlagt konkrete initiativer inden for kollektiv varmeforsyning i Vejle Nord er den primære årsag til, at Linde Danmark er gået med i Klimapartnerskab Vejle Nord. For de ligger nemlig inde med en del overskudsvarme, som de gerne vil give til andre, men som i dag går til spilde.
Af Julie Andrup
I Vejle Nord er flere virksomheder med vidt forskellige udgangspunkter gået sammen i Klimapartnerskab Vejle Nord. I fællesskab vil de udvikle nye løsninger, der bidrager til, at Vejle Kommune bliver CO2-neutral. Allersenest i 2050.
Én af virksomhederne er Linde Danmark, som er indehavere af den største, danske luftgasfabrik, der er placeret centralt i Vejle Nords industriområde. Den vejlensiske afdeling ligger inde med en del overskudsvarme, som ikke bliver udnyttet og dermed går til spilde, fortæller Henrik Brusch, der er senior projektmanager hos Linde Danmark.
”Vi har naturligvis en interesse i ikke bare at sende varme ud til fuglene, men rent faktisk bruge varmen til noget fornuftigt ved, at nabovirksomhederne eller en boligblok på den anden side af motorvejen kan få glæde af den,” siger Henrik Brusch.
Men Linde Danmark har svært ved at løfte problemstillingen alene, og netop derfor har de valgt at engagere sig i Klimapartnerskab Vejle Nord. Så de i fællesskab med partnerskabets andre virksomheder kan finde nogle konkrete initiativer, der optimerer og udvider den kollektive forsyning i området.
”Ved at vi går sammen om at udvikle nye løsninger inden for den kollektive forsyning, lægger vi et større pres på kommunen og de lokale fjernvarmeværker om at investere i den nødvendige infrastruktur, så vi kan udnytte overskudsvarmen,” siger han.
Klimapartnerskabet giver således anledning til, at den enkelte virksomhed kan trække nogle konkrete problemstillinger med ind i partnerskabet, som de gerne vil forfølge i forhold til deres egen grønne omstilling. ”En fordel ved Klimapartnerskab Vejle Nord er, at det kan samle virksomhederne i området. Også selvom vi går ind i partnerskabet med vidt forskellige udgangspunkter og problemstillinger. Jeg kan derfor kun anbefale andre virksomheder at gå ind i klimakampen ved at bakke op om klimapartnerskabet,” afslutter Henrik Brusch.